همزمان با ششمین نمایشگاه تراکنش مالی ایران

نشست تخصصی"رابطه‌ی کربنکینگ و تحول دیجیتال" با حضور مدیران صنعت پرداخت کشور برگزار شد

بررسی وجود نگاه استراتژیک به صنعت پرداخت

تحول دیجیتال و حرکت به سمت نوآوری

نشست تخصصی"رابطه‌ی کربنکینگ و تحول دیجیتال" با حضور مدیران صنعت پرداخت کشور برگزار شد

دومین روز از ششمین نمایشگاه تراکنش ایران، در روز چهارشنبه نشستی تخصصی با عنوان "رابطه‌ی کربنکینگ و تحول دیجیتال" و با حضور چند تن از مدیران ارشد بانک‌های مختلف و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی پرداخت برگزار شد. 
محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، سیدمهدی حسینی، عضو هیئت مدیره بانک سپه، محمد صادقی، معاون فناوری بانک اقتصاد نوین و حسین اسلامی، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات بانک کارآفرین حاضران در این نشست بودند که در طول برنامه به پرسش‌های مدیر جلسه پاسخ دادند. 
تحول دیجیتال، اولین موضوعی بود که از سوی مدیر جلسه مطرح شد و هر یک از میهمانان به آن پاسخ دادند. 
محمد صادقی، معاون فناوری بانک اقتصاد نوین در پاسخ به این پرسش، ابتدا از لزوم ایجاد تمایز میان مفهوم تحول و تغییر سخن گفت و اشاره کرد که نباید تحول را با تغییر اشتباه بگیریم. صادقی همچنین به این نکته اشاره کرد که تحول دیجیتال تنها منحصر به فن‌آوری نیست. بلکه تحولی همه‌جانبه است که شفافیت و فرهنگ را نیز شامل می‌شود. او با بیان اینکه شرایط نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده، اضافه کرد که در شرایط جدید، مشتری باید بتواند به سهولت و با شفافیت، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. اما تامین این نیازها بصورت بهینه، نیازمند نگاهی استراتژیک است که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود. 
دیگر شرایط مثل سابق نیست. مشتری باید به سهولت و با شفافیت خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. متاسفانه معمولا ما در کشور به موضوعات بصورت استراتژیک بنگریم. امیدوارم بر خلاف بسیاری از موارد، اینبار نگاهی استراتژیک داشته باشیم. 
در ادامه‌ی جلسه، به نقش بانک‌ها در تحقق تحول دیجیتال پرداخته شد و مجری برنامه از میهمانان خواست که دیدگاه خود در این مورد را بیان کنند. 
محمد نژادصداقت، مدیر عامل شرکت داتین، به فضای رقابت میان بانک‌ها پرداخت و پیش‌بینی کرد که این رقابت در آینده تغییر پیدا خواهد کرد و بانک‌ها علاوه بر رقابت با دیگر بانک‌ها، باید با استارتاپ‌های موفق رقابت خواهند کرد. برای مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی در آینده بتواند بصورت اقساطی کالایی را به فروش برساند، در واقع تامین مالی را هم خود انجام می‌دهد و مشتری دیگر نیازی به بانک ندارد. 
محمد صادقی نیز در پاسخ به این پرسش به تجربه‌ی بانک‌ها در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا نشان داد که مردم به‌سرعت خود را با تحولات تطبیق می‌دهند و نیازهای جدیدی پیدا کرده و انتظار دارند به سرعت به آن پاسخ داده شود. ما در بانک، باید محصولی بر اساس این نیازهای جدید را به مشتری ارائه دهیم که بیش از هرچیز منوط به شناخت دقیق و در عین حال سریع رفتار مشتری است. بانک‌ها اگر صرفا بخواهند به‌صورت سابق به دنبال جذب سپرده بوده به پرداخت تسهیلات بپردازند، قطعا شکست خواهند خورد. 
در بخش پایانی، مجری برنامه از هر یک از مهمانان خواست که تجربیات مجموعه‌های خود در حوزه‌ی تحول دیجیتال بیان کنند. میهمانان نیز با اشاره به طرح‌های در دست اجرای سازمان خود، اظهار امیدواری کردند که در آینده‌ای نزدیک بتوانند خدماتی نوین را به مشتریان خود ارائه دهند.

تاریخ انتشار
1399-10-25