کیوسک‌های دیجیتال تغییر تعامل مشتری

بازار جهانی کیوسک‌های دیجیتال تعاملی روز به روز در حال گسترش است.

کیوسک‌های دیجیتال تغییر تعامل مشتری

جهان با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است و مشتریان به طور فزاینده‌ای تعامل سریع با تولیدکنندگان و فروشندگان را ترجیح می‌دهند تا بتوانند بدون صرف وقت زیاد به انجام امور خود بپردازند. راه حل پاسخ‌گویی به این تقاضا و نیاز در کیوسک‌های دیجیتال و پایانه‌های سلف سرویس است. کیوسک به کاربران امکان می‌دهد از طریق یک رابط بصری با محتوا و اطلاعات دیجیتالی ارتباط برقرار کنند. کیوسک‌ها سرعت انجام سفارش، خرید، کارهای سلف سرویس و دریافت سایر خدمات را افزایش می‌دهند. آن‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا به سرعت محصولات، خدمات یا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند و تجربیات شخصی‌تری ایجاد کرده و در زمان صرفه جویی کنند.

کیوسک‌ها همچنین به بانک‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید، داروخانه ها، برج‌های مسکونی و تجاری، شهرهای هوشمند، ارائه دهندگان حمل و نقل، بیمارستان‌ها و مغازه‌ها کمک می‌کنند تا دستورات خاصی را به صورت خودکار انجام دهند. این امر باعث ارائه خدمات سریعتر می‌شود و کارمندان را از تمرکز بر کارهای عمومی رها کرده و بهره وری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کیوسک؛ یک بازار در حال رشد

بازار جهانی کیوسک‌های دیجیتال تعاملی در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۳.۹۴ میلیارد دلار ارزیابی شده است، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ به ۲۶.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۳۲.۸ میلیارد دلار برسد.

صنعت خرده فروشی بیشتر از کیوسک‌های تعاملی دیجیتال، به علت ایجاد یک رابطه ارتباطی اتوماتیک، هوشمند و کاربردی برای جذب مشتری استفاده می‌کند و در نتیجه سود بیشتری نصیبش می‌شود. پرداخت قبوض مختلف خدماتی، خرید و انتخاب محصولات به صورت دیجیتال علاوه بر کاهش هزینه‌های خرده فروشان به آن‌ها در ارائه خدمات بیشتر کمک خواهد کرد.

از طرف دیگر، این رشد فزآینده در استفاده از کیوسک در مناطق و بخش‌های تجاری به عوامل زیر بر می‌گردد:

  • تجربه خرید مشتری محور و بهبود یافته برای سرویس دهی فوری
  • کاهش هزینه‌های کارکنان
  • نوآوری در فناوری هوش مصنوعی، صفحه نمایش لمسی و فناوری شیشه
  • افزایش تقاضا برای این کیوسک‌ها برای خدمات خرده فروشی و مالی در سراسر جهان
  • پیشرفت در بستر تعاملی
  • توسعه کیوسک‌های دیجیتال توسط فعالان بازار

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش بیشتر هزینه‌ها، هوش مصنوعی را در چنین ترمینال‌هایی پیاده‌سازی می‌کنند. برای مثال بسیاری از مغازه‌ها و کسب و کارها در اسپانیا از ماشین‌های تعاملی برای جلوگیری از صف استفاده می‌کنند و از راه حل‌هایی مانند RFID، کد QR و معاملات تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

کاربردهای کیوسک‌های دیجیتال

کیوسک‌های دیجیتال با قابلیت‌های مختلف برای ارائه اطلاعات و خدمات طراحی شده اند. آن‌ها می‌توانند شامل سنسورها، دوربین‌ها و میکروفون‌ها باشند که به شرکت‌ها یا شهرهای هوشمند امکان نظارت بر عملیات کیوسک، تسریع در پرداخت خودکار، جمع آوری داده‌های زیست محیطی و دسترسی به کاربران را می‌دهند.

کیوسک‌ها از آنجا که بسیار قابل تنظیم هستند می‌توانند به عنوان نمایندگان از راه دور شرکت‌ها در بخشهای مختلف عمل کنند و جایگزین طیف وسیعی از خدمات شوند که به صورت دستی انجام می‌شوند. کیوسک‌های دیجیتال می‌توانند عملکردهای زیر را انجام دهند:

  • پرداخت (با کارت یا پول نقد)
  • ارائه اطلاعات مفید
  • ارائه‌ی محصولات برای خرید
  • موجودی محصولات یک مغازه
  • پیشنهاد محصولات
  • چاپ بلیط و فاکتور
  • تبلیغات دیجیتال
  • دسترسی به اینترنت

این ماشین آلات به طور خارق العاده‌ای برای مشتریان و شرکت‌ها مفید هستند، به ویژه هنگامی که در مکان‌هایی با ترافیک انسانی زیاد قرار دارند، مانند مراکز خرید، ایستگاه‌های قطار یا فرودگاه ها.

مزایای کیوسک‌های دیجیتال

استفاده از پایانه‌های کیوسک دیجیتال به دلیل مزایای زیادی که هم به کاربران و هم برای مشاغل ارائه می‌دهند، روز به روز شتاب بیشتری می‌گیرند. کیوسک‌های دیجیتال را می‌توان با ابزارهای سفارشی‌سازی ترکیب کرد تا مشتریان بالقوه بتوانند بهترین محصول و خدمات را برای پاسخگویی به نیازهای خود پیدا کنند. آن‌ها پایانه‌هایی هستند که می‌توان اطلاعات زیادی راجع به یک شرکت و یا یک محصول را در دسترس کارکنان و مشتریان قرار داد.

این پایانه‌ها همچنین با کاهش هزینه‌های تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. کیوسک‌ها به کارمندان اجازه می‌دهند تا روی وظایفی که ضروری‌تر هستند تمرکز کنند و همچنین رضایت شخصی آن‌ها را تقویت کنند. به عنوان پایانه‌های ۲۴ساعته، کیوسک‌های دیجیتال تجربه کاربری سازگار و با کیفیتی را ارائه می‌دهند. و در عین حال باعث بهبود کارایی کسب و کار می‌شوند.

علاوه بر این، این پایانه‌ها برای جمع آوری داده‌ها در مورد رفتار مشتری بسیار مناسب هستند، که باعث بهبود تجربه خرید، تبلیغات موثرتر، ارائه خدمات بهتر و افزایش فروش می‌شود. و دقیقاً به دلیل افزایش فروش است که شرکتهای بیشتری از کیوسک‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

کیوسک‌های تعاملی ابزارهای بازاریابی بسیار موثری هستند که می‌توانند مشتریان را از طریق تبلیغات، تخفیف‌ها و سایر پیشنهادهای جذاب برای خرید محصولات خاص تحت تأثیر قرار دهند، که باعث افزایش فروش می‌شود. این امر همچنین منجر به بازگشت سریع سرمایه می‌شود. برای مشتریان، کیوسک‌های دیجیتال می‌توانند آن‌ها را در زمان درست نسبت به ارائه خدمت یا موجودی محصول آگاه کنند، که به آن‌ها رضایت فوری از این فناوری را می‌دهد، زیرا آن‌ها می‌توانند با جلوگیری از صف‌های طولانی و زمان انتظار نیازهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

کاربرد کیسو در صنایع مختلف

کیوسک‌های دیجیتال تجربه خرید مشتری را تا حد زیادی بالا می‌برند، بنابراین شرکت‌ها تقریباً در هر صنعت می‌توانند از مزایای این راه حل بهره ببرند. از جمله سازمان ها، مراکز و اداراتی که در حال حاضر از کیوسک استفاده می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

بیمارستان‌ها و مطب‌ها

کیوسک‌های دیجیتال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار محبوب هستند زیرا تعامل بین بیماران و کادر پزشکی را به روشی مقرون به صرفه بهینه می‌کنند. از طریق این ترمینال‌ها، بیماران می‌توانند اطلاعات لازم در مورد خدمات را بیابند و یا قرار ملاقات پزشک را رزرو کنند، که این امر باعث کاهش کار کارکنان اداری و پزشکی می‌شود. علاوه بر این، این کیوسک‌ها می‌توانند با تهیه نقشه به ساختمان‌ها کمک کنند.

بخش حمل و نقل

استفاده از کیوسک دیجیتال در مراکز حمل و نقل مانند فرودگاه‌ها، مترو، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های قطار رایج است. موارد اصلی و رفاهی که آن‌ها برای این مکان‌ها ارائه می‌دهند، اتوماسیون فروش بلیط، چک کردن سفرها، دسترسی به نقشه‌ها یا مشاهده زمان عزیمت و ورود است. به این معنی که مسافر می‌تواند بلیط را رزرو کند، صندلی را انتخاب کند، هزینه آن را پرداخت کرده و مراحل کمک به سوار شدن را بدون هیچ گونه مانعی انجام دهید. این امر به مدیریت ترافیک و کاهش زمان انتظار کمک می‌کند.

از طرف دیگر، از آنجا که فرودگاه‌ها، مترو، ایستگاه‌های قطار و مناطق شلوغی هستند، کیوسک‌های دیجیتال نیز یک روش عالی برای ارائه تبلیغات دیجیتال است. کیوسک فروش بلیط در ایستگاه قطار یا مترو فرصت خوبی را برای فروش متقابل و تبلیغ رویدادهایی که در این منطقه برگزار می‌شود یا تشویق بازدید از مکان‌های دیدنی فراهم می‌کند.

بخش خرده فروشی و کسب و کارهای کوچک

کیوسک‌های دیجیتال، خرده فروشان را قادر می‌سازد تجربه‌ی حضور مشتری را بدون حضور در تمامی بخش‌های یک کسب و کار را ایجاد کنند. . این پایانه‌ها که در مراکز خرید، مغازه‌ها و قرار دارند به عنوان کانال فروش، ارتباطات و تبادل اطلاعات بین فروشندگان و خریداران هستند. وظایف اصلی آن‌ها عبارتند از:

  • اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه در مغازه‌ها
  • مغازه‌های مرکز خرید را با توجه به معیارهای کاربر فیلتر کنید (به عنوان مثال لباس، غذا، وسایل کودک)
  • مشاهده نقشه مرکز خرید
  • جمع آوری نظرات مشتری

نتیجه گیری

کیوسک‌های دیجیتال ضمن افزایش رضایت کاربر از خدمات فوری، به کاهش هزینه‌های عملیاتی حضور کارمند کمک می‌کنند. علاوه بر این، با ظهور کرونا و محدودیت‌های بهداشتی، تقاضا برای تعامل رو در رو کمتر و سلف سرویس بیشتر است و با وجود هزینه‌های بالای استقرار، سرمایه‌گذاری می‌تواند در دراز مدت از طریق اتوماسیون سودمند باشد. با این حال، یک دید بدبینانه‌تر نشان می‌دهد که به دلیل بحران، تعداد کمی از شرکت‌ها توانایی پرداخت، نصب و نگهداری چنین پایانه‌هایی را دارند. صنعت خرده فروشی در حال تغییر نحوه ارتباط مصرف کنندگان با برندهای تجاری است و از طریق کیوسک‌ها، شرکت‌ها می‌توانند محصولاتی را ارائه دهند که به طور خاص در بخشهای خاص مصرف کننده هدف قرار گرفته باشد.


تاریخ انتشار
1400-03-30