گسترش ابزارهای بانکداری دیجیتال در سال ۲۰۲۰ پس از همه‌گیری کرونا

بررسی گسترش ابزارهای بانکداری دیجیتال پس از همه‌گیری کرونا

گسترش ابزارهای بانکداری دیجیتال در سال 2020 پس از همه‌گیری کرونا و در سال 2021 چگونه خواهد بود.

گسترش ابزارهای بانکداری دیجیتال در سال ۲۰۲۰ پس از همه‌گیری کرونا

درحالی‌که یافتن نشانه‌های خوشبختی و گذر از وضعیت دشوار همه‌گیری جهانی ۲۰۲۰ دشوار شده، ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را مجبور به سازگاری و نوآوری با ایجاد منابع درآمد جدید، توسعه شیوه‌های تجاری جدید و بهبود مدل‌های تجاری موجود کرده است. صنعت مالی یکی از نمونه‌های بارز این تغییرات است. درحالی‌که در دهه گذشته، بانکداری به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است، بحران ویروس کرونا به این روند شتاب بیشتری بخشیده است. بانکداری دیجیتال از ارتباط فیزیکی و رو در روی افراد جلوگیر کرده و لذا تعداد افراد کمتری به شعبه‌های فیزیکی بانک مراجعه می‌کنند و بیشتر خدمات بانکی به صورت آنلاین ارائه و انجام می‌شود. ویروس کرونا، افراد را مجاب به یافتن و استفاده از روش‌های پرداخت بدون تماس کرده است؛ از این رو تراکنش‌های بیشتری به صورت پرداخت‌های همتا به همتا (P۲P) منتقل می‌شود. 
در مطالعه اخیر JPMorgan Chase که از ۱۵۰۰ مصرف کننده در مورد نحوه استفاده و اولویت‌شان در زمینه بانکداری دیجیتال سؤال شد، نتایج تأیید کرد بیش از نیمی (۵۴٪) از مصرف‌کنندگان موافق هستند که به دلیل همه‌گیری امروز از ابزارهای بانکداری دیجیتال بیشتر از سال گذشته استفاده می‌کنند. آلیسون بیر، مدیر بخش دیجیتال در Chase دراین‌باره گفته است: «همه‌گیری کرونا نشان داد که بانکداری دیجیتال برای مصرف‌کنندگان در هر سنی ضروری است تا بتوانند با اطمینان مالی، نیازهای خود را مدیریت کنند.» 

رشد پرداخت‌های همتا به همتا (P۲P) 

این مطالعه نشان می‌دهد که پرداخت‌های همتا به همتا (P۲P) به طور فزاینده‌ای برای ارسال پول یا تقسیم هزینه قبض استفاده می‌شود. مردم می‌دانند که این راه‌حل‌های پرداخت، بررسی و جمع‌آوری فهرست هزینه‌ها را به روشی راحت و بدون حضور فیزیکی در بانک‌ها فراهم می‌کند؛ از این روست که پذیرش آن به دو دلیل عمده در حال افزایش است: 

سی درصد از پاسخ‌دهندگان در شش ماه گذشته برای سیستم‌عامل‌های P۲P ثبت‌نام کرده‌اند و تقریباً نیمی (۴۵٪) از کاربران قدیمی‌تر، بیشتر از یک سال است که از این روش پرداخت استفاده می‌کنند. 
سیزده درصد از پاسخ‌دهندگان، اجتناب از استفاده از پول کاغذی و کارت‌های فیزیکی را یکی از سه دلیل اصلی خود برای استفاده از ابزارهای پرداخت دیجیتال در طول همه‌گیری کرونا عنوان کردند. 

اتوماسیون بانکی و صرفه‌جویی بیشتر در سال ۲۰۲۱ 

راحتی، آسایش، در دسترس بودن همیشگی پس‌اندازهای الکترونیکی باعث می‌شود که مردم پول به صورت فیزیکی را کنار بگذارند. آلیسون بیر بیان می‌کند که ثبت‌نام در سامانه‌های پرداخت الکترونیک Chase Autosave، بین نوامبر ۲۰۱۹ تا مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۷درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، کل مبلغ پس‌انداز شده توسط مشتریان Chase با استفاده از Autosave در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش یافته است و در همان مدت، مشتریان به طور متوسط ۱۵٪ بیشتر با استفاده از این ویژگی صرفه‌جویی کرده‌اند. 
این روند باعث خوش‌بینی بیر برای ۲۰۲۱ می‌شود. «با وجود چالش‌هایی که در سال ۲۰۲۰ با آن روبرو بودیم، مطالعه ما نشان می‌دهد که خوش‌بینی همچنان باقی است. در حالی که ۸۰ درصد از افراد مورد بررسی به دلیل COVID-19 در رویکرد پس‌انداز خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند، تقریباً نیمی (۴۰٪) منتظر راه‌حل‌ها و کمک‌ها به حساب‌های پس‌انداز در سال آینده هستند. و در عین حال اکثریت آن‌ها، برنامه‌های خود را برای مشارکت حداقلی یک باره در ماه (استفاده از امکانات بانکداری دیجیتال) اعلام کرده‌اند.»

پ.ن:

1. این مقاله ترجمه‌ایست از مقاله‌ی Liz Frazier در Forbes   منتشر شده در January 2021.


تاریخ انتشار
1400-06-01