نگاهی به استانداردهای شرکت پرداخت نوین

همزمان با 14 اکتبر، روز جهانی استاندارد نگاهی خواهیم داشت به استانداردهایی که شرکت پرداخت نوین موفق به اخذ آن ها شده است.

نگاهی به استانداردهای شرکت پرداخت نوین

یکی از اصلی‌ترین دلایل رعایت و اجرا قوانین و الزامات استاندارد در یک مجموعه رسیدن به حداقل کیفیت پذیرفته شده و ضروری برای مشتریان است. استاندارد و الزامات آن در کلیه فرآیند‌های تولید، توزیع و خرید محصول جهت افزایش رضایت مندی مشتریان گام بر می‌دارد. به همین دلیل است که می‌گویند مهم‌ترین دلیل کسب نشان‌های استاندارد جلب رضایت مصرف کنندگان از محصول یا محصولات است. از این رو استاندارد می‌تواند در بازار رقابتی به عنوان یک ویژگی جذاب برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خدمت برای حضور موثرتر و موفق‌تر در بازار تلقی شود. در ادامه‌ی این مقاله به تعاریف مختلف استاندارد خواهیم پرداخت و استانداردهایی را که شرکت پرداخت نوین موفق به کسب آن هاشده است را با هم بررسی خواهیم کرد. 

استاندارد چیست؟ 

استاندارد به صورت کلی دو تعریف تئوری و میدانی دارد. در تعریف تئوری استاندارد عبارت است از ویژگی‌ها و روش‌های آزمون تولید کالا یا ارایه خدمات و تعریف میدانی استاندارد زمانی محقق می‌شود که کالا توسط یک آزمایشگاه براساس آزمون‌های تعریف شده برای آن کالا بررسی شده باشد. همچنین استاندارد در دو نوع نشان استاندارد محصول و نشان استاندارد خدمات می‌تواند توسط تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان خدمات و محوصلات اخذ و استفاده شود. 

استاندارد ISO چیست؟

 
نشان ISO نشان استاندارد سازمان ها، شرکت ها، موسسات حتی کسب و کار‌های کوچک است که بیان کننده وجود فرآیندهای منظم جهت ارایه خدمات در سازمان‌هاست. استاندارد ایزو توسط سازمان بین المللی تدوین استاندارد واقع در ژنو سوئیس تدوین، ویرایش و منتشر می‌شود. استاندارد ایزو مربوط به سازمان‌ها بوده و هیچ ربطی به محصول نداشته، به واقع سازمان دارنده استاندارد ایزو می‌تواند وجود فرآیند سازمانی مشخص و منظم را در تولید یا ارایه خدمات و محصول برای مشتریان خود تضمین کند. استاندارد ایزو توسط سازمان جهانی استاندارد جهت یکپارچه‌سازی روند کاری سازمان‌ها در تمامی دنیا ایجاد شده است. 
تاییدیه نشان استاندارد ایزو توسط مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو، به نام گواهینامه ایزو شناخته می‌شود. متقاضیان همانند شرکت‌های پیمانکاری، سازمان‌های دولتی یا شبه دولتی، موسسات خصوصی یا کارخانجات تولیدی برای گرفتن گواهینامه ایزو می‌بایست ابتدا اقدام نمایند و علاوه بر این می‌بایست الزامات فرآیندی را در سازمان خود به صورت کامل پیاده‌سازی کرده و انجام دهند. 

ایزو ۲۷۰۰۱ - مدیریت امنیت اطلاعات

اقلب فرآیندهای سازمانی نیاز به پشتیبانی سیستم‌های اطلاعاتی دارند زیرا هر نوع اختلال حتی به صورت جزئی در کیفیت، کمیت، یا توزیع، آن تجارت را به خطر می‌اندازد. علاوه بر آن می‌دانیم که اطلاعات برای عملکرد و یا حتی بقای یک سازمان امری حیاتی است. گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ به سازمان‌ها کمک می‌کند اطلاعات مهم و ارزشمند خود را بهتر و شایسته‌تر مدیریت و محافظت کنند. 
ایزو ۲۷۰۰۱ تنها استاندارد بین المللی قابل ممیزی است که الزامات مورد نیاز سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را معین می‌کند. این استاندارد انتخاب کنترل امنیتی مناسب را به صورت کامل تضمین می‌کند. علاوه بر این استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کند علاوه بر حفظ و نگهداری مناسب از اطلاعات خود، اعتماد بخش‌های ذینفع و به ویژه مشتریان را جلب نماید. ایزو ۲۷۰۰۱ برای تهیه، پیاده سازی، اجرا، نظارت، بررسی، نگهداری، و ارتقا سیستم مدیریت امنیت اطلاعات رویکردی فرآیندمحور را فراهم می‌سازد. 

ایزو ۲۰۰۰۰-۱ - مدیریت کیفیت خدمات فناوری اطلاعات

این استاندارد بین المللی برای مدیریت کیفیت خدمات فناوری اطلاعات است. ISO20000 که مجموعه‌ای از الزامات استاندارد برای یک سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (SMS) را فراهم می‌سازد، لذا یکی از نیازهای حیاتی سازمان که همسوسازی خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار و مشتریان خود می‌باشد را برآورده کرده و به الزامات خلق ارزش برای ذی نفعان خود می‌پردازد. 

ایزو ۲۰۰۰۰:۲۰۱۸ با بروز کردن رویکرد ITSM، جایگاه بسیار ویژه‌ای در کسب و کارها دارد. این نوسازی به طور اساسی روی ادغام شیوه‌های امروزی استاندارد و نوظهور مانند Agile و DevOps متمرکز است. 

ایزو ۹۰۰۱ - استاندارد سیستم مدیریت کیفیت

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می‌نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند. البته واضح است که معنای مدیریت را برنامه ریزی، کنترل، هدایت و نظارت می‌دانند و در ایزو ۹۰۰۱ قرار است این اقدام‌ها با رویکرد کیفیت و الزامات مشخص و معینی انجام شود. 
از جمله اهدافی که در متن استاندارد ۹۰۰۱ برای سازمانی که درحال پیاده‌سازی و اجرای آن است، تعهد است. سازمان اجرا کننده، متعهد شود محصولی تولید کند که ثبات کیفیت داشته باشد. 
از جمله دیگر مواردی که در ایزو ۹۰۰۱ بسیار حائز اهمیت است، تفکر سیستمی و رویکرد فرآیند محور است. این استاندارد سازمان را در قالب یک سیستم می‌بیند و با نگاه فرآیندگرا به سازمان سعی می‌کند، ارتباط مطلوبی را بین واحدهای سازمان‌ها ایجاد کند تا علاوه بر بهبود ارتباطات سازمان و کیفیت این ارتباطات، بتوان محصول و خدمات بهتری را نیز به مشتری ارایه کرد. 

استاندارد در شرکت پرداخت نوین

شرکت پرداخت نوین در جهت بهبود کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایت مندی مشتریان خرد و کلان در حال حاضر علاوه گواهینامه‌های معتبر داخلی که در حوزه‌ی پرداخت وجود دارد، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۲۰۰۰۰-۱ و ایزو ۲۷۰۰۱ را اخذ کرده و در حال حاضر اقدامات و الزامات هر کدام از استانداردها را به صورت کاملا فرآیندی پیاده‌سازی و اجرا نماید.


تاریخ انتشار
1400-07-22